Grilltider - grilla vegetariskt...också

Det är inte svårare att grilla svamp, grönsaker och rotsaker, än att grilla kött och korv.

Komplettera köttet och hamburgaren och grilla vegetariskt idag! Du kan grilla allt både kött och de flesta tillbehör. Fantastiskt gott!Kanske det är dags att byta ut köttbiten på grillen mot vegetariskt.

Svampar, rotsaker och grönsaker är fantastiska smaksättare och gott att grilla. Det finns också massvis med vegan alternativ som seitan, fejkon och quorn som passar utmärkt att grilla. Halloumi är en klassisk grillost som passar både till sallad och som burgare.

Var så god, här får du tips hur du lyckas med en grönare grillning.

Grilla potatis, morötter, palsternacka, rotselleri, sötpotatis, paprika, champinjoner, lök, majs, squash/zucchini, broccoli och blomkål

  • Köp unika goda såser från Sörgården Måla

  • Använd en mindre tång eller pincett. Är du känslig mot värme, ha grillvantarna nära till hands, och använd en ordentlig grilltång.

  • Rengör grillgallret och olja in med en neutral olja innan du startar.

  • Ladda grillen med kol på ena halvan

  • Tänd grillen med en elektrisk tändare

  • Vända tills grillbädden är grå, då är det dags! Brukar ta ca 20-30 min

  • Använd samma teknik som när du grillar kött, dvs du kan marinera grönsaker och vegoprodukter på samma sätt som kött och fågel

  • Grilla svamp, grönsaker och rotsaker hela, så mycket som möjligt, då förblir det saftiga, goda och får ett krispigt tuggmotstånd

  • Skala sötpotatis. Rotselleri, morot, palsternacka skalas vid behov

  • Skär större grönsaker och rotsaker på längden och lägg de tvärs över gallret så faller de inte ner, eller skär dem i tjocka skivor, ca 1-2 cm!

  • Lägg bitarna i en plastpåse, häll på lite olja, och örtsalt, skaka om så bitarna täcks av olja

  • Halloumi smakar ännu bättre om du marinerar den lätt innan.

  • Lär dig känna när grönsakerna är klara, dvs när de är lagom mjuka, du vill helst att de skall vara lite ”al dente”, dvs ha lite tuggmotstånd kvar.

  • Lägg på de som tar längst tid först, som rotsaker - potatis, lök, morötter, hela tomater och stora svampar (grillas 15-30 min), lägg dem inte direkt över den hetaste glöden, utan lite vid sidan av, när de börjar få färg lägger du dem lite mindre hett, på den sida du inte har kolet.

  • Tunna grönsaker, som paprika lägger du på senare när rotsakerna börjar få färg

  • När grönsakerna börjar få färg flyttar du dem

  • Sist lägger du på halloumi, som mest skall få färg

När allt är grillat serverar du allt med Sörgården Målas goda såser, som  gör den goda maten ännu godare. Med våra unika såser skapar du fenomenala måltider, oavsett om du grilla vegetariskt eller annat. Gör din matupplevelse ännu bättre och överraska dina vänner.

Grillad middag för två - pfefferoni, paprika, zucchini, rödlök, morot, vit sparris, champinjoner, sötpotatis, grön sparris, potatis, halloumi och fläskkarré